Ανοίγει για ένα βράδυ το Βυζαντινό Λουτρό στην Άνω Πόλη

 

 

Τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου ο Manos Milonakis (Your Hand in Mine), καλεσμένος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει τα θεατρικά του soundtrack, στον πολύ ιδιαίτερο χώρο του Βυζαντινού Λουτρού.


Θα παρουσιαστεί στο σύνολό του το νέο του άλμπουμ Festen (Moderna Records), επένδυση της παράστασης με τα αλεπάλληλα sold-out στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, καθώς και επιλογές από προηγούμενες θεατρικές του δουλειές (Zyklon, Γλάρος)

Μαζί του οι μουσικοί:
Θοδωρής Παπαδημητρίου (τσέλο)
Bjork Oskarsdottir (βιολί)
Γιώργος Παπαδόπουλος (κιθάρα, synths)

Είσοδος Ελεύθερη / Περιορισμένες θέσεις (περίπου 50) με σειρά προτεραιότητας.Κρατήσεις θέσεων εδώ.

Ο Μάνος Μυλωνάκης είναι συνθέτης και αρχιτέκτονας. Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά. Η ενασχόλησή του με τη σύνθεση, την ενορχήστρωση και τη μουσική παραγωγή ξεκίνησε το 2006, όταν ίδρυσε, μαζί με τον Γιώργο Παπαδόπουλο, το σχήμα των “Your Hand in Mine” (www.yourhandinmineband.com), το πρότζεκτ που ουσιαστικά τον εισήγαγε στη σύνθεση για εικόνα.

Ως ένας εκ των δύο Your Hand in Mine, ο Μάνος Μυλωνάκης είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί πιο επισταμένα με τη σύνθεση, τη μουσική τεχνολογία, τις μουσικές του δρόμου, αλλά και να χτίσει μια μεγάλη συλλογή από μουσικά όργανα: wurlitzer piano, ακκορντεόν, ηλεκτρικό μπάσο, κιθάρες, κρουστά, persephone, stroh-violin, γιουκαλίλι, μεταλόφωνο, μελόντικα, toy piano, μουσικά κουτιά.

Το καλοκαίρι του 2014, και μετά τη διάλυση των YHIM, ο Μάνος Μυλωνάκης ταξιδεύει στο Reykjavik, όπου με ντόπιους μουσικούς ηχογραφεί το πρώτο του προσωπικό EP, Sólfar, για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων. Λίγο αργότερα, ξεκινά να γράφει πρωτότυπη μουσική για θεατρικές παραστάσεις των Κρατικών Θεάτρων Βορείου Ελλάδος και Ρουμανίας, αλλά και για ανεξάρτητες παραγωγές, μικρά και μεγαλύτερα ντοκιμαντέρ, online videos, και τηλεοπτικά σποτ, ενώ δίνει επιλεκτικά συναυλίες σε ιδιαίτερους χώρους και περιστάσεις. Το Μάιο του 2017 κυκλοφορεί η τρίτη του σόλο δουλειά, το soundtrack για το θεατρικό “FESTEN”, από την καναδέζικη δισκογραφική “Moderna Records”.

Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017. Θεοτοκόπουλου 13, Άνω Πόλη. Έναρξη στις 21:00.

 


Το Βυζαντινό Λουτρό

Χτισμένο στα τέλη του 12ου – αρχές 13ου αιώνα, σε μια εποχή κατά την οποία αναβίωνε (ήδη από τον 11ο) η παράδοση των λουτρών, με δημόσια συνοικιακά (Βαλανεία), επισκοπικά για λόγους κοινωνικής ωφελείας, ιδιωτικά ή πριβάτα αλλά και μοναστηριακά με παράλληλη δημόσια χρήση, το βυζαντινό λουτρό (οι βυζαντινές πηγές σιωπούν το όνομά του, πιθανότατα ανήκε σε μοναστήρι), γνωστό στους μεταγενέστερους ως Κουλέ Χαμάμ, λειτουργούσε αδιάλειπτα ώς το 1940. Παρά τις πολυάριθμες επεμβάσεις που υπέστη, τις φθορές από την εγκατάλειψη μάλλον λόγω της Κατοχής, τις ρωγμές από τους σεισμούς του ’78, διατηρεί την τυπική βυζαντινή τριμερή του διάταξη με τους δύο υπόκαυστους χώρους, τον χλιαρό (χλιαροψύχριον), τον θερμό (θερμολουτήριον), την υδατοδεξαμενή, το υποδαπέδιο σύστημα θέρμανσης, τις μαρμάρινες κολώνες του.

Είναι το μεγαλύτερο και πληρέστερα σωζόμενο βυζαντινό λουτρό από τα λιγοστά που απέμειναν στον ελλαδικό χώρο (σε ερειπιώδη κατάσταση και χωρίς ανωδομή πέντε συνοικιακά: δύο στην Κόρινθο, στη Σπάρτη, στην Παραμυθιά, στο κάστρο των Ιωαννίνων) και δύο μικρά μοναστηριακά, της Καισαριανής και της Ζωοδόχου Πηγής στο Δερβενοσάλεσι. Είναι και το μοναδικό που διασώθηκε από τα πολυάριθμα λουτρά της βυζαντινής Θεσσαλονίκης, μας πληροφορούν οι επιβλέποντες το έργο Φανή Ρεβυθιάδου, αρχιτέκτων-αναστηλώτρια, και Κωνσταντίνος Θ. Ράπτης, αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης.

Γλίτωσε την κατάρρευση χάρη στις πυκνές υποστυλώσεις της πρώην 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ― «σε βαθμό που, όταν μπήκαμε, δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε στο εσωτερικό του» και στο στέγαστρο που το προστάτευε εξωτερικά επί 40 και πλέον χρόνια. Δυστυχώς δεν γλίτωσε από τις πολυκατοικίες της αντιπαροχής της δεκαετίας του ’60 που εγκλωβίζουν το μνημείο –σχεδόν εφάπτονται– και αλλοιώνουν την αρχιτεκτονική συνοχή του παραδοσιακού οικισμού περιμετρικά της οδού Κρίσπου.

Αποτελεί ωστόσο υπόδειγμα αποκατάστασης και σημείο αναφοράς στην περιήγηση της βυζαντινής κοσμικής Θεσσαλονίκης και της λουτρικής παράδοσης που κορυφώνεται με τα μεγάλα διασωθέντα χαμάμ της οθωμανικής περιόδου (Παράδεισος, Λουλουδάδικα, Φοίνικας, Αίγλη), επισημαίνει ο προϊστάμενος της Εφορείας Θεσσαλονίκης, Σταμάτης Χονδρογιάννης. Και είναι ευτυχής συγκυρία, προσθέτει, μια διεθνούς εμβέλειας διοργάνωση, η Μπιενάλε, να σηματοδοτήσει την έναρξη ενός θεσμού (π.χ. «Μια βραδιά στο Λουτρό») στο μοναδικό κοσμικό βυζαντινό μνημείο και την ένταξή του στη σύγχρονη πόλη.

 

ΠΗΓΗ 

Στην ίδια κατηγορία